Someco

Facebook konkurrerar med LinkedIn – jobbinlägg på Facebook

Facebook konkurrerar med LinkedIn – jobbinlägg på Facebook

Facebook berättade redan i februari att de kommer att konkurrera med LinkedIn inom rekrytering på sociala nätverk. Nu har vi sett konkreta åtgärder i Finland och i Sverige då de första Facebook-sidorna har fått möjligheten att publicera sina jobbannonser på Facebook-sidan. Några av oss har även möjligheten att redan se Tjäster hos Facebook -sidan (Facebook Jobs). Länken till listan kan hittas bredvid nyhetsflödet på Facebooks första sida. På denna sida har du möjligheten att söka efter jobbinlägg enligt plats, bransch eller typ av tjänst samt gå igenom vilka lediga platser som annonseras på Facebook.

Jobb-flik till Facebook-sidan

På de Facebook-sidor, som redan har fått möjligheten att publicera jobbannonser, hittas en ny flik “Jobb” via sidans inställningar genom att man redigerar sidan. Under denna nya flik kan man publicera jobbinlägg på sin Facebook-sidan. Publicering av jobbinlägg kostar ingenting, men kan naturligtvis annonseras för att få bredare synlighet på Facebook. Jobbansökan skickas automatiskt till sidans privata meddelanden, vilket Facebook själv anser vara ett lätt sätt att svara på jobbansökan. Å andra sidan kan detta vara besvärligt – alla de som administrerar Facebook-sidan är nödvändigtvis inte de som behandlar jobbansökningarna i vanliga fall.

Att publicera ett jobbinlägg

Jag hade möjligheten att pröva i praktiken hur man kan publicera jobbinlägg på Facebook-sidor. Du kan se nedan hurdana möjligheter man har för att skapa ett jobbinlägg. För det första presenterar du jobbinlägget, laddar upp ett foto och skriver befattningen. Här kan även anges plats och lön för jobbet, berätta om det handlar om ett heltidsjobb, deltidsjobb, frivilligt jobb eller om en praktik och beskriva ytterligare platsen. Du kan även ställa öppna frågor eller flervalsfrågor. På samma sätt som med Facebook-annonser, ser du inlägget på högra sidan samtidigt som du redigerar innehållet i inlägget.

Då jobbinlägget har skapats, skickas den till Facebook för godkännande. Facebook lovar att jobbinlägget publiceras inom ett dygn. Jobbinläggen är aktiva upp till 30 dagar. Facebook lovar även att skicka en påminnelse före jobbinlägget blir ogiltigt. Alla ansökningar skickas till sidans privata meddelanden.

Sammanfattning

Facebook har börjat utveckla möjligheten att annonsera jobb. De första företags- och organisationssidorna har redan skapat jobbinlägg fast endast en bråkdel av Facebooks användare har möjligheten att ansöka dessa jobb. Vi tror att användningen av rekryteringfunktionen kommer snart att expandera och att detta blir ett viktigt verktyg för många rekryterare. Facebook är ju trots allt det mest använda sociala nätverket och därför finns det även en stor möjlighet att nå de potentiella arbetssökande via kanalen.